U gebruikt een verouderde browser. Wij raden u aan een upgrade van uw browser uit te voeren naar de meest recente versie.

Visie

Wanneer je nare dingen zijn overkomen, of als je worstelt met hoe je het leven ervaart, dan is het fijn als iemand je verhaal aanhoort en je worsteling erkent. Dat kan je ook helpen om met wat meer mildheid naar jezelf te kijken. Maar dat neemt de nare belevingen, de onrust en spanning, somberheid of angst, niet weg. Dat zijn primitieve lichamelijke reacties die uit een ander, niet-talig deel van het brein komen. Dat betekent ondermeer dat we het accent niet leggen op alleen maar praten over de inhoud van je probleem. Je zult vooral ook gaan trainen met gerichte oefeningen en we onderzoeken hoe je met dat probleem omgaat, met andere woorden hoe je je er toe verhoudt:
Soms voel je je gevangen en opgesloten in een probleem. Terwijl je niet echt ziet wat het nou precies is wat je gevangen houdt. Je komt er niet uit, voortdurend bezig met "het probleem", het probleem over en over scannend (piekeren, malen), trachtend er controle over te krijgen en zo op zoek naar een oplossing. Of je doet juist hard je best om je moeilijkheden uit de weg te gaan, te vermijden. Om te ervaren dat dat op den duur toch niet werkt. Je zou misschien willen dat je het allemaal wat los zou kunnen laten. Maar dat lukt niet: je gevoelens en je gedachtes, de verhalen in je hoofd, nemen steeds opnieuw veel ruimte in. Het lukt moeilijk om er van een afstandje naar te kijken, vaak sleurt het je mee, alsof het je hypnotiseert en in een vernauwde aandacht meesleurt.
Door te leren hoe deze deze vereenzelviging met het probleem te doorbreken, opent de aandacht zich spontaan weer voor de rijkdom van dit moment (dit is een benadering vanuit ACT). Maar andersom ook: door te leren hoe de aandacht te openen, wordt spontaan de de vereenzelviging met de problemen, doorbroken (dit is de benadering vanuit Open Focus training). Daarmee is er weer ruimte om echt te gaan helen.

Meestal denken we dat we vast zitten door de aard van de inhoud (content)van ons gewaarzijn: de problemen, wat we hebben meegemaakt, allerlei gedachtes, opvattingen en gevoelens.

Meestal is wat ons gevangen houdt niet de inhoud waar we zo mee bezig zijn, maar hoe we er ons toe verhouden en daarmee de vorm van aandacht, een vernauwd gewaarzijn.... het je volkomen vereenzelvigen met de inhoud van je gewaarzijn .... het probleem. Je wordt opgeslokt door het probleem en je hebt de ervaring alsof het probleem jouw leven steeds weer, min of meer, beheerst.

Dus dat betekent dat we enerzijds kijken naar hoe je leven er op dit moment concreet uitziet, anderzijds dat we nadrukkelijk kijken naar hoe je er mee omgaat.