U gebruikt een verouderde browser. Wij raden u aan een upgrade van uw browser uit te voeren naar de meest recente versie.

Stilte, rust en ruimte vinden....    
Dat is waar ik je mee kan helpen 



nieuws

juni 2017

Tot september geef ik op diverse plekken in Europa meditatie workshops.

Zie www.silence-in-the-city.com

wat is mindfulness

Wat is mindfulness nou eigenlijk ?

Mindfulnesstraining houdt in dat je aandacht geeft op een ontspannen, in dit moment rustende en niet-oordelende manier.
Mindfulness betekent ook: de dingen zien zoals ze zijn zonder door oordelen te worden meegesleurd.

Info over de training, klik hier

Zonder te oordelen betekent:
hier en nu is niet gewenst of ongewenst, het is zoals het is, dus laat je je niet steeds door je oordelen meeslepen.

een roos is een roos is een roos

Dat is mildheid, het vermogen om zonder oordelen waar te nemen, het te nemen zoals het is.

 

De training is er op gericht om met volledig helder gewaarzijn aanwezig te zijn. De oefeningen zijn een middel om te leren om je niet steeds te verliezen in gedachten, dagdromen, piekeren en oordelen en om zo volledig en ontspannen in dit moment aanwezig te zijn en gewaarwordingen te zien zoals ze zijn. En niet alleen maar zoals je denkt dat ze zijn.

Mindfulness is de kunst van het zijn. Zo komt er meer vrede met wie je bent, meer verzoening met het leven en rust en kalmte in jezelf.

 

De mindfulnesstraining helpt je om thuis te komen bij jezelf, om je leven met wakkerheid en waardering te leven. Deze 8-weekse training (formele naam: Mindfulness Based Stress Reduction MBSR) werd begin jaren '80 ontwikkeld door Jon Kabat-Zinn op basis van inzichten uit boedhisme en moderne westerse psychologie.

Mindfulness training is een diepgaande, praktische en effectieve manier om anders te leren omgaan met de dagelijkse stress en om meer balans en helderheid in je leven te ontwikkelen. Het is in een grote hoeveelheid wetenschappelijk onderzoek ook van grote waarde gebleken als je worstelt met angsten, terugkerende somberheid, chronische pijn, moeheid, burn-out en andere stress-gerelateerde gezondheidsklachten.

Mindfulness training oefent de geest om met volledige en milde open aandacht in het gewaarzijn van hier en nu te rusten. Het ontwikkelt het vermogen om innerlijke kalmte en helderheid te bewaren temidden van de hektiek van het leven. Het leidt niet alleen tot meer ontspanning, maar het pakt de wortel van de spanning en stress aan: de malende, opjagende, oordelende en piekerende onrustige geest.

Die kwaliteiten ontdek je in je zelf door je eigen inzet en oefening. In de oefeningen leer je op een heel systematische manier te zien hoe je steeds weer stress produceert in reactie op wat je ervaart en leer je daar anders mee om te gaan. Zo hervind je meer rust en ruimte in je leven.
 

Waar trainen ?

In 2006 startte de eerste formele opleiding tot mindfulnesstrainer in Nederland en sindsdien is mindfulness ook in Nederland in een rap tempo populair geworden, mede doordat veel wetenschappelijk onderzoek de effectiviteit van de MBSR aantoonde.  Jaarlijks openen vele nieuwe trainers de deuren en er is een enorm aanbod ontstaan van mindfulnesstrainingen. Hier vind je goede trainers: Klik hier
 

Trainen bij Ithaca

Waar kies je voor als je de mindfulnesstraining bij Ithaca doet ?
De training wordt gegeven door Gijs Tecklenburg. Gijs is een heel ervaren mindfulness trainer. Klik hier voor meer informatie over de trainer.

Gijs verzorgt de training binnen de eigen praktijk, bij bedrijven en voorheen ook binnen de GGZ 's-Hertogenbosch, waar hij de mindfulness training (MBCT) introduceerde. Gijs werkt vanuit een jarenlange intensieve persoonlijke meditatie ervaring en vanuit een degelijke opleiding en ervaring binnen de reguliere GGZ en diverse vervolgopleidingen.


Bleijendijk

De training binnen Ithaca volgt de opzet van de standaard-training (MBSR) zoals jaren geleden door Jon Kabat-Zinn ontwikkeld. Hoewel Gijs deze protocollen als bijzonder waardevol ervaart, beschouwd hij ze niet als “in steen gehouwen”. De training blijft zich ontwikkelen en iedere deelnemer en iedere groep vraagt haar eigen specifieke accenten. In de afgelopen jaren is de training steeds verder verfijnd. Gijs is daarin vooral praktisch: wat werkt en hoe kan het effectiever. Vanuit die ervaring geef hij ook de verdiepings trainingen voor mindfulness-trainers.

Binnen de training zijn een aantal behulpzame elementen toegevoegd: meer informatie over de dynamiek van stress en hoe dat samenhangt met verschillende vormen van aandacht, en verhelderende en praktische informatie over aandacht uit Open Focus™. De meeste oefeningen zijn verrijkt met elementen uit Open Focus training. Verder is er meer aandacht voor oefeningen om de kwaliteit van mildheid voor jezelf en anderen te ontwikkelen.

Mindfulnesstraining is een investering in de kwaliteit van je leven. En de training werkt, daar hoeft geen enkele twijfel over te bestaan. Maar het is wel van belang dat je tijd besteed aan oefenen, want alleen maar over mindfulness praten of lezen levert je weinig op. Mindfulness leer je niet uit een boekje. 


 

Nog meer over mindfulness

Onze gewaarwordingen en waarnemingen zijn meestal gekleurd door eerdere ervaringen, we zien de dingen niet voor wat ze zijn maar nemen ze op een vertekende manier waar en reageren met verlangen en afkeer. Wat je niet wil, probeer je af te weren en wat je wel wil probeer je vast te houden. Die afkeer en dat verlangen jagen ons voortdurend voort, weg uit hier en nu. Altijd onderweg: op jacht naar doelen in de toekomst (die mooie auto, die ideale partner, etc.) of op de vlucht voor wat je niet in je leven wil (pijn, verdriet, vergankelijkheid, etc). Weg uit het hier en nu. Dit veroorzaakt een gevoel van (sluimerende) onvrede, een voortdurende onrust.

De enige manier om te komen waar je wilt zijn, is te zijn waar je bent.
- Anna Vali -

 

Vaak leven we op de automatische piloot, waarin je in een soort automatisme van de ene activiteit in de ander rolt, van de ene gedachte in de andere. Op die momenten ben je niet hier en nu.
Je aandacht is in beslag genomen door gedachten over het verleden of de toekomst. Je aandacht reist voortdurend tussen verleden en toekomst heen en weer. Gebeurtenissen, gedachten, lichamelijke gewaarwordingen en gevoelens (waar je je nauwelijks van bewust bent) kunnen steeds opnieuw oude denk- en reactie-patronen in gang zetten doordat we er op een automatische, niet-bewuste manier op reageren.

 

Ik droomde van duizend nieuwe wegen... Ik stond op en nam de oude weg.
-Chinees spreekwoord -

 

Door aandachtgerichte oefeningen leer je uit de maalstroom van gedachten te stappen, het oordelen en veroordelen (de afkeer en de hunkering). Zo hervind je je vermogen om in dit moment te rusten, hier te zijn.

Door aandachtgerichte oefeningen ontstaat meer contact met emoties en gevoelens. Daardoor ontstaat meer helderheid en een groter besef van je eigen behoeftes, een beter innerlijk kompas.

Klik hier voor een mooie en verhelderende deense documentaire over de mindfulnesstraining (engelstalig)