U gebruikt een verouderde browser. Wij raden u aan een upgrade van uw browser uit te voeren naar de meest recente versie.

 

Stiltebijeenkomsten

Om geïnspireerd te blijven, misschien om je oefenen nieuw leven in te blazen, of omdat je het gewoon fijn vind om in een groep te oefenen. Kosteloos voor (ex)deelnemers aan de mindfulness trainingen bij Ithaca. Landgoed Bleijendijk. Van tevoren aanmelden is niet nodig.
voor data, zie de agenda (bovenin de balk)

 
Stiltedagen

Binnen een Stiltedag cultiveer je innerlijke Stilte: kalm aanwezig zijn en waarnemen zonder voortdurend mee te gaan met alles wat opkomt en zich aandient. Verdiep je ervaring en maak meer contact met het besef van "simpelweg zijn".
Deelname staat open voor iedereen die een volledige mindfulness training (8 x 2,5 uur) heeft gevolgd. Kosten: 25 euro. 
Deze stiltedagen vallen samen met die voor de lopende cursussen.
voor data, zie de agenda.

 

Workshop Open Focus
 

Open Focus traint aandachts-vaardigheden, en dat is ons meest fundamentele gedrag. Fundamenteel, omdat het de vorm van aandacht is die bepaald hoe je waarneemt, met andere woorden: hoe je het leven ervaart ! Door een open, niet-oordelende vorm van aandacht te leren cultiveren, leer je op een meer ontspannen, flexibele en opener manier in het leven te staan.

De Open focus technieken leren je om stress los te laten, met pijn om te gaan en met moeilijke emoties om te gaan, en daarnaast scheppen ze voorwaarden voor peak-performance en transcendente ervaringen. Bij regelmatige beoefening kunnen deze technieken voor fundamentele veranderingen in je leven zorgen.

voor meer informatie, klik hier

 

Compassie training (MBCL), van mindfulness naar heartfulness

 

Je zou kunnen zeggen: mindfulness training opent de ogen, en de compassie training opent het hart.
De 8 weken durende Compassietraining, die officieel Mindfulness-Based Compassionate Living (MBCL) wordt genoemd, is gebaseerd op een wetenschappelijk onderbouwde visie op het belang van (zelf)compassie. In onze cultuur zijn we vaak gewend om erg streng met onszelf om te gaan, vaak leveren we innerlijk een hoop onvriendelijk en negatief commentaar op wat we doen en denken. We zijn vaak erg oordelend en veroordelend naar onszelf. Onder die omstandigheden is het moeilijk om mindfulness te ontwikkelen; mindfulness is immers het met welbewuste aandacht aanwezig zijn zonder te (ver)oordelen.
Misschien merk je dat je moeite hebt om een aardige en opbouwende houding naar  jezelf toe te staan en is er vaak negatief innerlijk commentaar op jezelf. Dat kan voor veel stress en onrust zorgen: je vind het moeilijk om gewoon thuis bij jezelf te zijn. Je kunt vluchten in je terugtrekken of jein allerlei bezigheden of je werk storten, of in relaties die je niet echt voldoening geven. Binnen de compassietraining gaan we met oefeningen aan de slag om ruimte te ontwikkelen om meer warmte, geborgenheid, acceptatie en verbondenheid met jezelf en anderen te ervaren. Mindfulness gaat over het omarmen van dit moment, in plaats van steeds weer strijd te leveren met dat wat je nu op dit moment ervaart. Zonder mildheid, een liefdevol niet-oordelen, kan mindfulness niet tot bloei komen. In deze training gaan we gericht deze kwaliteiten van het hart verder ontwikkelen.

De training is een heel goede verdieping en vervolg op de mindfulnesstraining en heeft een zelfde soort opzet. Dus inclusief cursusboek en bestanden met gesproken instructies om thuis mee te kunnen oefenen.

De cursus wordt gegeven door Gijs Tecklenburg. Voor data van de cursussen, zie deagenda.

kosten: klik hier

Inschrijven: stuur een mailtje naar gijs@trainthebrain.nl

 
Acceptance & Commitment Training (ACT)

Deze training bestaat uit 8 bijeenkomsten van 2,5 uur.

ACT is een training die aanvaardings en mindfulness benaderingen combineert met manieren om gedrag concreet te veranderen. Acceptance staat voor aanvaarding, waarmee verwezen wordt naar aanvaarding van dat wat er innerlijk is, dus ook (en juist) de aanvaarding van 'ongewenste' gevoelens en gedachten. Commitment verwijst naar het je verbinden aan de individuele doelen en (levens)waarden, en de gedragsveranderingen die daarvoor nodig zijn. Doel van de training is het vergroten van je psychologische flexibiliteit. Hieronder wordt verstaan het in contact kunnen zijn met het hier en nu, het in volledig bewustzijn ervaren en aanvaarden van datgene wat de actuele situatie met zich meebrengt en het voldoende afstand kunnen nemen van de inhoud van het eigen denken.

ACT is gebaseerd op de Relational Frame Theory, een wetenschappelijk gefundeerde theorie die handelt over de wijze waarop mensen verstrikt kunnen raken in de eigen talige processen en cognities. Deze wetenschap maakt dat in de training veel gebruik gemaakt wordt van metaforen, paradoxen en ervarings oefeningen bij wijze van uitweg uit de valstrik van de conceptuele processen. Concreet geformuleerd: je leert om gevoelens en gedachten te 'hebben' en ervaren en ontwikkeld een nieuw manier om je daartoe te verhouden, in plaats van alle energie te besteden aan het vechten tegen 'dat wat er is'. Hierdoor wordt het mogelijk te doen wat belangrijk en waardevol is in het leven, ook als dit lastig of moeilijk is.

De training is een goede verdieping en vervolg op de mindfulnesstraining. De cursus is inclusief een werkboek en vele oefeningen waar je thuis mee aan de slag kunt gaan. De cursus wordt gegeven door Gijs Tecklenburg,

Voor data, zie de agenda. Voor kosten: klik hier

Inschrijven: stuur een mailtje naar gijs@trainthebrain.nl

 

Mediteren aan de monitor

We gaan in deze korte training van drie bijeenkomsten vooral werken aan het bereiken van een hele diepe staat van ontspanning. Daarbij maken we gebruik van biofeedback apparatuur met meditatie en hartcoherentie technieken. Met behulp van biofeedbackapparatuur krijg je een beeld van hoe je meditatie verloopt en kunnen we dat zo nodig bijsturen. Je krijgt ook een biofeedbackapparaatje mee om er thuis dagelijks mee te oefenen.  Belangstelling ? stuur een mailtje.

160,-  inclusief een week lang thuis gebruik van biofeedback apparatuur tijdens de training.


Weekend retraite mindfulness

volgende retraite: data volgen
plaats: landgoed Bleijendijk in Vught.  trainer:  Gijs Tecklenburg
De retraite wordt op basis van kostprijs en dana gegeven.(dana is een vrijwillige bijdrage voor de leraar)

220,- all-in met verblijf op tweepersoons kamer, toeslag eenpersoons


Ibiza retreat

Geniet van rust en ruimte, verstil en kom thuis in jezelf met een uitgebreid en volledig verzorgd retreat programma op Ibiza. De dagen bestaan uit een afwisseling van hatha yoga, stille meditatie, wandelingen en 's middags is er tijd om te relaxen en nog meer te genieten.

De volgende Ibiza retreat is van 24 -30 oktober 2015 (herfstvakantie)

 

 

nhoud