U gebruikt een verouderde browser. Wij raden u aan een upgrade van uw browser uit te voeren naar de meest recente versie.

Stilte, rust en ruimte vinden....    
Dat is waar ik je mee kan helpen 



nieuws

juni 2017

Tot september geef ik op diverse plekken in Europa meditatie workshops.

Zie www.silence-in-the-city.com

ACT


Acceptance & Commitment Training (ACT)

De ACT is een goed vervolg op een mindfulnesstraining.

Binnen ACT leer je om het zinloze vechten met vervelende gedachtes, emoties en lichamelijke sensaties los te laten. Daardoor ontstaat er weer ruimte om je aandacht te richten op de dingen die je leven zin geven en die je echt belangrijk vind (je waarden). De kern van ACT is de filosofie dat het vechten tegen onvermijdelijke omstandigheden uiteindelijk ten koste gaat van een vitaal en waardevol leven.
De focus van ACT ligt op het vergroten van de psychologische flexibiliteit. Deze is gestoeld op zes zuilen: Mindfulness, Acceptatie, Zelf als context, Defusie, Waarden en Toegewijde actie.

Betekenis van deze zuilen in het kort:

- Acceptatie: Het volkomen toestaan van vervelende gedachten, gevoelens en omstandigheden.
- Defusie: Loskomen van je gedachten, zodat deze je minder snel zullen raken.
- Zelf als Context: Zien wat je werkelijke aard is. De stilte, ruimte, in je zelf.
- Hier en Nu: Hier zijn. Uit de hypnose van de maalstroom van alledag.
- Waarden: Ontdekken wat je werkelijk belangrijk vindt in het leven.
- Toegewijd Handelen: Dingen gaan ondernemen op basis van je waarden.

Door oefenen en inzicht ontstaat meer psychologische flexibiliteit. Daardoor kun je meer ontspannen "surfen op de golven" van het leven, en blijf je meer gericht op de dingen doen die echt belangrijk voor je zijn. ACT leert je een lichte, speelse levenshouding, waarbij alle angst en pijn die inherent is aan het leven op de koop toe wordt genomen.

ACT is gebaseerd op de Relational Frame Theory, een wetenschappelijk gefundeerde theorie die handelt over de wijze waarop mensen verstrikt kunnen raken in de eigen talige processen en cognities. Deze wetenschap maakt dat in de training veel gebruik gemaakt wordt van metaforen, paradoxen en ervarings oefeningen bij wijze van uitweg uit de valstrik van de conceptuele processen. Concreet geformuleerd: je leert om gevoelens en gedachten te 'hebben' en ervaren en je ontwikkeld een nieuwe manier om je daartoe te verhouden, in plaats van alle energie te besteden aan het vechten tegen 'dat wat er is'. Hierdoor wordt het mogelijk te doen wat belangrijk en waardevol is in het leven, ook als dit lastig of moeilijk is.

Er is een training van 5 bijeenkomsten en een training van 8 bijeenkomsten. Om aan de training van 5 bijeenkomsten deel te nemen is het vereist dat je een mindfulness training hebt gevolgd.
Het is inclusief een werkboek en vele oefeningen waar je thuis mee aan de slag kunt gaan. De cursus wordt gegeven door Gijs Tecklenburg,

Voor data, zie de  agenda.    

Inschrijven of meer informatie met behulp van onderstaand formulier

of bel me op 06-20953163

Velden gemarkeerd met * zijn vereist.